-

Zbigniew

Artykuły użytkownika

Opowieści z pchacza – ryby nie ma.

W okolicy lutego zadzwonił do mnie Czesiu.

 - Zbyszek nie poszedłbyś ze mną na trzytygodniową zmianę w marcu na pchcza?

 - Gdzie? – odpowiedziałem.

 - Na żwirownię w Varenholz niedaleko Minden, chodzimy po Wezerze z szalandą o długości ok 30 m, a szeroką na 7 m.

 - Jak z dojazdem?

 - A co Cię obchodzi dojazd, jakoś dojedziemy.

 - Dobra uzgodnię sprawę w domu i wezmę w pracy trzy tygodnie urlopu.

Miałem jeszcze pytania dotyczące kwestii przekroczenia granicy, ale dałem sobie spokój.

Sprawy uzgodnieniowe poszły mi raczej gładko, błogosławieństwo na wyjazd od małżonki otrzymałem.

 - Babciu dlaczego tato jedzie na statek? – zapytała moja córka.

 - A, bo musi się przewietrzyć. – odpowiedziała moja mama.

Z urlopem też nie miałem problemu. Założyłem, że latem i tak pewnie będzie wszystko dale ...

Zbigniew
5 kwietnia 2021 13:39

16     1914    15

Opowieści z drewnianej burty – Zbyszek nie szarżuj

Dziwnymi i pokręconymi drogami trzy lata temu trafiłem znowu na zakole Wisły pod Wawelem (pierwszy raz byłem tam jako marynarz w 1997 r.), gdzie po pracy w biurze doskonaliłem swoje umiejętności żeglugowe.

Na samym początku była to ciągła walka z łodzią, która za bardzo nie chciała współpracować (drewniany bat wiślany z silnikiem doczepnym, szumnie i na wyrost handlowo nazwany gondolą, stąd są rejsy gondolami po Wiśle w Krakowie). Dopiero po trzech miesiącach nastąpiło we mnie przełamanie i powoli łódź zaczęła płynąć w te miejsca, które chciałem.

Z boku wydaje się, że sterowanie łodzią jest łatwe, dopiero stojąc za sterem człowiek przekonuje się, że wiatr, nurt rzeki, waga osób ”na burcie” ma znaczenie.

Kiedyś rozmawiałem sobie ze znajomym o moich doświadczeniach żeglugowych powiedział ...

Zbigniew
6 lutego 2021 14:04

16     1682    16

„…przywiązanie zbyt małej wagi do kwestii związanych z dostępem do Morza Czarnego...”

Na pierwszy rzut oka wydawać się może, iż w Polsce przywiązuje się zbyt małą wagą do kwestii związanych z dostępem do Morza Czarnego.

Przypominam, że ktoś kazał, by Polska ustawą z dnia 15 grudnia 2016 r., Dz.U. 2017 poz. 186 ratyfikowała Europejskie Porozumienie w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu (Konwencja AGN - European Agreement on Main Inland Waterways of InternationalImportance).

Na podstawie Porozumienia AGN, znalazły się trzy śródlądowe szlaki żeglugowe, przebiegające przez terytorium aktualnie zarządzane przez Rzeczpospolitą Polskę:

E-30 - łączący Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie, obejmując na terenie Polski głównie rzekę Odrę, od Świnoujścia do granicy z Czechami;

E-40 - łączący Morze Bałtyckie w Gdańsku z Dnieprem w rejonie Czarno ...

Zbigniew
9 stycznia 2021 10:28

12     1793    8

Opowieści z burty

Miejscem, gdzie podczas rejsów zbiera się załoga jest sterówka. Po prostu idzie się pogadać z osobą, która akurat steruje (kapitan lub sternik). Po przejściu jakieś śluzy za Berlinem, szliśmy do Magdeburga, poszedłem pogadać sobie z kapitanem.


Wiadomym jest, że opowieści zaczynają się od miejsca; gdzie to się nie pływało lub gdzie to mogło się pływać. Po paru zdaniach kapitan zaczął - wiesz Zbyszek, tak się tu tułamy po tej Brandenburgii z tymi pudłami..., a miałem propozycję od kolegi,by iść z nim na Men, na pasażerkę. To jest robota! wypłata dobra, mieszkanie, mundur biały i wyprasowany pobierany od obsługi statku (tam armatorzy mają kilka wycieczkowców).


Oczywistym jest, że w tego typu opowieściach temat musiał zejść na sprawy związane..., kapitan ciągnął dalej - wiesz Zbyszek, ...

Zbigniew
17 października 2020 12:04

17     1712    5

Opowieść kpt. ż.ś. Mietka

Kapitana Mietka poznałem rok temu na gondolach (w rzeczy samej są to wiślane baty z silnikami doczepnymi) w Krakowie.
Mietek to stary kapitan żeglugi śródlądowej urodzony w 1944 roku w Niemczech (jego rodzice zostali wywiezieni na roboty i tam się poznali).
Po pracy, jak mi się już nie chciało wracać autobusem do Niepołomic zostawałem na statku pod Wawelem i ucinałem sobie pogawędki z Mietkiem.
Pewnego wieczoru Mietek opowiedział mi jak miał około 9 lat znalazł z kolegami zakopany bunkier.
Jego rodzice powrócili do Polski i zamieszkali na jakieś wiosce koło Olsztyna, nie zapamiętałem jej nazwy.
W czasie wolnym Mietek z kolegami buszował po okolicznym lesie. W trakcie jakiejś gonitwy jego kolega potknął się o dziwny kamień. Chłopaków nie wiedzieć czemu zainteresował ten osobliwy ka ...

Zbigniew
30 maja 2020 14:33

14     1591    12

Szabla polska - małe ciekawostki

Nie ma chyba chłopaka w Polsce, który nie "walczył na szable". Jednym to mija, drugim nie.

Błądząc po internecie dowiedziałem się, że istnieje Pan Zbigniew Juszkiewicz, który co prawda nie walczy na szable, ale je produkuje. Wyrabia on szable z materiałów XVII-wiecznych. Stal pozyskiwana z rudy darniowej nie była dobrej jakości, ale w XVII wieku kwitł import stali (rydy hematytowe) ze Szwecji. Stal przewożona była drogą morską w postaci grzywien. Niektóre statki z różnych naturalnych przyczyn nie docierały do celu, ale chyba jeden w w latach 90-tych XX wieku został odnaleziony przez eksploratorów. W ładowniach tego statku odnaleziono grzywny stali, które zakupił Pan Zbigniew. Opowiada on o technologii produkcji tu:

 https://www.youtube.com/watch?v=1VFzoDlOgLo

Co jest ciekawe: 

- polscy ...

Zbigniew
21 stycznia 2020 19:03

22     5186    5

Powoli wyłania się Program Rozwoju Drogi Wodnej Rzeki Wisły (dolnej i środkowej)

Prawdę pisząc nie spodziewałem, że te mapki tak szybko zostaną opublikowne. Wg informacji na stronie http://programwisla.pl/etap2.html te dwa niżej wklejone warianty realizacji zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych E-40 dla rzeki Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy, E-40 od Warszawy do granicy Polska-Białoruś (Brześć) oraz E-70 na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (Elbląg), uzyskały najlepszą ocenę.

Przyjrzałem się troszkę tym wariantom. Wychodzi na to, że np. w Warszawie będzie budowany stopień wodny Warszawa Północ II w km 548 rzeki Wisły. Ciekawa jest sprawa podciągnięcia stopni wodnych do Dęblina. Kanału Lubelskiego nie ruszam.

Zbigniew
29 grudnia 2019 14:50

8     1706    10

Małe wieści z nad wody.

W dniu 5 grudnia dostałem życzenia z okacji Dnia Marynarza Śródlądowego, troszkę byłem zaskoczony, bo raczej nie uważam się za marynarza śródlądowego pełnę gębą. Genezę powstania tego święta obchodzonego dziś już przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz szkoły żeglugowe, można znaleźć tu :  https://www.zegluga-rzeczna.pl/news.php?readmore=64

W maju tego roku wziąłem przeszło trzytygodniowy urlop i zaciągnąłem się na zmianę w polskiej firmie żeglugowej. Pływałem jako bosman na zestawie pchanym (barki + pchacz typu Bizon III) za Berlinem w okolicach Magdeburga, było tego troszkę. Po rejsie łodziarzyłem w Krakowie na pasażerkach. Doszedłem do wniosku, że nie chce mi się już siedzieć  na open space (byłem kierownikiem zespołu ewidencji ksiegowej). Wykorzystałem oka ...

Zbigniew
7 grudnia 2019 14:58

21     1933    15

"Meandry Wisły" czyli wojenki krakowskie o czyste powietrze

Wydawało się, że Uchwała nr 79 Rady Ministrów z dnia14 czerwca 2016 roku w sprawie przyjęcia "Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016 – 2020 z perspektywą do roku 2030", w której ujęto budowę Kanału Śląskiego, modernizację Drogi Wodnej Górnej Wisły na odcinku od Oświęcimia do planowanego stopnia wodnego Niepołomice włącznie - zaktywizuje krakowskie i podkrakowskie grupy gospodarcze, społeczne oraz polityczne na rzecz walki o przyspieszenie realizacji tych inwestycji. Wyżej wymienione lokalne środowiska wolały się jednak zająć jakże bezpieczną i "twórczą" wojenką z krakowskim smogiem.

Krakowiaczek jeden miał koników siedem...

Przypomnieć należy, że walkę z krakowskim smogiem rozpoczęto już pod koniec lat 50-tych XX wieku. Kraków stał się dużym ośrodk ...

Zbigniew
1 czerwca 2019 21:27

13     1598    6

Infrastruktura portowa i plany jej rozbudowy, projekty w zakresie żeglugi śródlądowej

Zdaję sobie sprawę, że jestem monotematyczny w temacie odbudowy śródlądowych dróg wodnych w Polsce.

Na stronie internetowej Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA odnalazłem informację, iż  w dniach od 6 do 8 marca br. odbyła się trzydniowa brytyjska misja handlowa w Polsce. Zorganizowana przez  Departament Handlu Zagranicznego Ambasady Wielkiej Brytanii w Warszawie.

Przewodnie hasło misji brzmiało : "Infrastruktura portowa i plany jej rozbudowy, projekty w zakresie żeglugi śródlądowej". W misji między inymi uczestniczyli przedstawiciele polskich portów morskich (w tym wizyta studyjna w trójmiejskich portach) jak również Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródladowej, które przedstawiło plany w zakresie rozwoju sektora morskiego w Polsce.

Członkom misji zaprezentowana został ...

Zbigniew
25 marca 2019 16:03

50     2277    10

„Spółka Żeglugi Parowej na Rzekach Spławnych Królestwa hrabia Zamoyski et Compania”

Ponad rok temu rozmawiałem z Gospodarzem na temat żeglugi śródladowej na Wiśle. Nie miałem pojęcia, że temat jest istotny dla Niego. W marcu zeszłego roku byłem troszkę chory, bolała mnie stopa i nie mogłem chodzić. Pomyślałem sobie, a co tam przyjrzę się troszkę tematowi, nie wiedizałem, że Gospodarz też poswięcił uwagę temu zagadnieniu.

Zwykłe przedsiębiorstwo żeglugi śródlądowej

„Spółka Żeglugi Parowej na Rzekach Spławnych Królestwa hrabia Zamoyski et Compania”,

czy coś więcej ?

Przy omawianiu historii rozwoju żeglugi śródlądowej całkowicie pomijamy na naszej stronie internetowej www.zegluga-rzeczna.pl fakt, że jest ona również częścią systemu finansowego i bankowego. Nasza uwaga koncentruje się na budowie dróg wodnych, statkówi sposobów ich eksploatacji przy całkowitym pominięciu, ...

Zbigniew
14 stycznia 2019 11:51

24     1741    9

Stopień wodny „Niepołomice” na górnej Wiśle

W 1946 roku powstał projekt drogi wodnej Modrzejów-Kraków-Opatowiec o przepustowości 3 mln ton w jednym kierunku. W myśl tego projektu na Wiśle w rejonie Niepołomic miał powstać stopień wodny „Niepołomice”, który spiętrzałby wodę na potrzeby kanału lateralnego o długości około 25 km poprowadzonego doliną Drwinki w stronę ujścia rzeki Raby do Wisły. Na kanale miały powstać dwie śluzy; „Batory” w Woli Batorskiej i „Zielona” w Zielonej.

            W ramach tego projektu wybudowane zostały trzy stopnie wodne, które spełniają następujące zadania:

 - stopień wodny „Przewóz” ułatwia pobór wody dla kombinatu metalurgicznego w Nowej Hucie oraz dostarcza wody chłodniczej do elektrociepłowni w Krakowie,

 - stopień wodny „Dąbie” powstrzymuje erozję denną w korycie Wisły, zagrażającą stateczności ...

Zbigniew
23 października 2018 20:35

11     4307    11

Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych

W kwestii nazewnictwa przyjmuje się, że Wisła Warszawska to odcinek rzeki od miejscowości Karczew na prawym brzegu i Gassy na lewym brzegu w km 488 do miejscowości Skierdy na prawym brzegu i Łomna na lewym brzegu w km 539 biegu rzeki.

Szerokość koryta Wisły na południu miasta wynosi około 1 kilometra, na północy wynosi około 600-700 metrów. Na wysokości Mostu Śląsko-Dąbrowskiego występuje maksymalne przewężenie, gdzie szerokość rzeki wynosi tylko 350 metrów. Ten śródmiejski wąski odcinek Wisły, nazywany jest „gorsetem warszawskim” i ciągnie się przez około dziewięć kilometrów.

Powstanie zwężenia wynika z faktu, iż bezpośrednio po II wojnie światowej właśnie tutaj brzegi rzeki były miejscem wywózki gruzów i odpadów komunalnych Warszawy. Odebrano rzece część należącego wcześniej do niej ...

Zbigniew
3 lipca 2018 17:39

21     1988    10

 Poprzednia  Strona 2 na 2.