-
Zbigniew
@Był sobie port w Poznaniu, czyli jak ważny jest dobry sąsiad. (17 listopada 2018 00:23)
A gdzie mają pływać absolwenci tych szkół ? W Polsce żeglugę śródladową wygaszano od 1985 roku. Dużo tych chłopaków chętnie wróciłoby na polskie rzeki (nawet własnymi statkami), lecz stan śródladowych dróg wodnych w Polsce jest opłakany. Dopiero rząd dobrej zmiany zaczął coś robić w tym kierunku, trudno nadrobić 50- letnie zaległości w trzy lata. Osobiście trzymam kciuki, by się im udało wdrożyć programy: odbudowy śródlądowych dróg wodnych, budowy portów śródladowych, odbudowy taboru żeglugi śródladowej. W najblizszych trzech latach uruchomiona zostanie prawdopodobnie Odrzańska Droga Wodna na odcinku Świnoujście-Koźle (gdzie powstają magazyny dla gazu). Miejmy nadzieję, że jednak absolwenci tych szkół z ...
![]() |
Zbigniew |
18 listopada 2018 19:16 |
@Był sobie port w Poznaniu, czyli jak ważny jest dobry sąsiad. (17 listopada 2018 00:23)
To co pisały gazety wynikało z celowej dezinformacji społeczeństwa. Wiadomo, że Polacy mieli pływać na przaśnych szkutach, które już na początku XIX wieku wyszły z użycia.
Znowu zmuszony jestem przytoczyć wypowiedź śp. pana Adama Reszki "[...] Teraz do Berlina pływa się Kanałem Odra-Hawela przez podnośnię w Niederfinow, ale równolegle zachowały się odcinki traktowanego jako zabytek techniki dawnego Kanału Finowskiego (zwanego przez Polaków Kanałem Winawskim) wraz ze starymi śluzami o gabarytach Finowmass 45 x 5 m. Do tych śluz w XIX w. przystosowano specjalne, żaglowe barki szkutniczej roboty zwane w Polsce "odrzakami" lub "barkami z kafą" (Oder-Kaffenreisekahn) o jednolitych wymiarach: L-40,20 m, B-4,60 m, T-1,30 m. Ten typ barki znany ...
![]() |
Zbigniew |
18 listopada 2018 17:39 |
@Był sobie port w Poznaniu, czyli jak ważny jest dobry sąsiad. (17 listopada 2018 00:23)
Przecież na tych zdjęciach to nie szkuty tylko barki berlinki.
Na kanale łączącym Szczecin z Berlinem pływały barki tzw ,,berlinki” o ładowności 300 ton, długości 46 m, szerokości 6,4 m i zanurzeniu 1,6 m.
Na Zalewie Wiślanym, Pregole i dolnej Wiśle pływały barki o ładowności od 100 do 200 ton, długości od 25 do 40 m, szerokości od 5 do 6,4 m. Zanurzenie tych barek wynosiło w stanie pustym 0,4 m, a przy pełnym załadunku 1,6 – 1,8 m.
Pomiędzy Elblągiem, Iławą i Ostródą używano barek o ładowności 70 ton, długości 24,5 m, szerokości 2,5 – 3,0 m, zanurzeniu 1,2 m. Do II wojny światowej dla Wisły, Odry i Łaby budowano lekkie barki o wymiarach : długość 40,2 m, szerokość 4,6 m . Nośność tych barek wynosiła od 150 do 300 ton. Małe barki na Odrze typu finowskieg ...
![]() |
Zbigniew |
18 listopada 2018 11:40 |
@Dokumenty podróży dla tratew, czyli niełatwa dola retmana (4 listopada 2018 22:31)
Tak, podobne dokumenty wydawały władze zaborcze dla tratew i jednostek pływających. Generalnie rzeki były państwowe i państwo pobierało opłaty za korzystanie z nich tj. żegluga, pobór kruszywa, rybactwo...
Obecnie Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ustala: Stawki należności za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych oraz śluz i pochylni na rok 20XX - te dane są szeroko dostępne w internecie.
![]() |
Zbigniew |
5 listopada 2018 16:53 |
@Dokumenty podróży dla tratew, czyli niełatwa dola retmana (4 listopada 2018 22:31)
Przecież to proste, chodziło o pobieranie podatków od wielkości tratwy. Trzeba też zwrócić uwagę na wypadki żeglugowe (masę chłopaków się potopiło). Przecież nie mogły sobie "bezpańskie" tratwy po drodze wodnej pływać. Wiemy jak jest w przypadku wypadku - nikt nic nie wie itp.
![]() |
Zbigniew |
5 listopada 2018 13:49 |
@Stopień wodny „Niepołomice” na górnej Wiśle (23 października 2018 20:35)
A co ich to obchodzi, oni mają wyprodukować 25 kg analiz.
![]() |
Zbigniew |
26 października 2018 06:57 |
@Stopień wodny „Niepołomice” na górnej Wiśle (23 października 2018 20:35)
Była sobie taka firma:
Centralne Biuro Studiów i Projektów Budownictwa Wodnego „Hydroprojekt”.
Od 1951 roku firma ta działa w dziedzinie kompleksowego projektowania i doradztwa w zakresie budownictwa wodnego i gospodarki wodnej, między innymi:
- „Projekt Wisła”, wykonany na przełomie lat 60 i 70-tych przez polskich specjalistów przy pomocy technicznej i finansowej ONZ, w którym po raz pierwszy w Polsce do rozwiązywania problemów rozrządu wód w dorzeczach i optymalizacji gospodarki wodnej zastosowano system modelowania matematycznego,
- opracowane w latach 80-tych „Regionalne perspektywiczne plany rozwoju gospodarki wodnej i ochrony wód” , w których po raz pierwszy odchodz ...
![]() |
Zbigniew |
24 października 2018 13:06 |
@Stopień wodny „Niepołomice” na górnej Wiśle (23 października 2018 20:35)
Po co tak daleko szukać.
Marina na Odrze w Kędzierzynie-Koźlu, czy podobne widoki spotkamy w Małopolsce?
Jak widać, że towarowa żegluga śródlądowa nie stanowi bariery dla rozwoju turystycznej
i rekreacyjnej żeglugi śródlądowej. Zdjęcie : www.lasoki.eu
Jazy powłokowe na Wiśle zainstalowano w Połańcu i Kozienicach, mówi się też o Siekierkach.
Jest to o tyle dziwne, że istnieje dokumentacja techniczna stopni wodnych na całej Wiśle wykonana w latach 70-tych XX wieku.
![]() |
Zbigniew |
24 października 2018 11:33 |
@Stopień wodny „Niepołomice” na górnej Wiśle (23 października 2018 20:35)
Wydaje się, że jednak Ktoś kazał naszym władzą zająć się śródlądowymi drogami wodnymi.
Zgodnie „Europejskim porozumieniem w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym” czyli ONZ-owskiej Konwencji AGN, Państwo Polskie zobowiązało się do dostosowania międzynarodowych dróg wodnych na terenie Polski do co najmniej IV klasy żeglowności.
Klasy niższe nie uprawniają do korzystania ze środków TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej).
Wszyscy wiedzą, że Polska posiada korzystny układ cieków wodnych zbieżny z przebiegami potoków towarowych, zwłaszcza na kierunku portów morskich oraz połączenie z drogami wodnymi Europy Zachodniej, co wraz ze stosunkowo niewielkimi sztucznymi uzupeł ...
![]() |
Zbigniew |
24 października 2018 11:26 |
@Pogadanka o pająkach (4 września 2018 12:33)
Dziękuję za pogadankę. Na co zwróciłem uwagę:
1. Rynek zboża ( do dziś opłaty za dzierżawę nabrzeża opiera się cenę q żyta z danego roku - przygotuję w listopadzie tekst o tym),
2. Obecny rynek tzw. chwilówek , to nie prywatna inicjatywa Henia, Gienia i Lucka. Tak się dziwnie składa, że firmy te mają pozakładane rachunki w "polskich" bankach. Banki wiedzą jaki "interes" te firmy prowadzą. Ciekawe czy też ich kredytują, jednym słowem nie ma spontanu.
![]() |
Zbigniew |
6 września 2018 14:46 |
@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)
Proszę zobaczyć jak były budowane stopnie wodne na Renie. Kanał Ren-Men-Dunaj budowany był przez spółkę akcyjną, kanały na Wyspie i we Francji były inwestycjami prywatnymi. Nic nowego pan minister nie powiedział. Pewnie powstaną spółki akcyjne.
![]() |
Zbigniew |
6 lipca 2018 13:06 |
@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)
Dla mnie zagadką jest , kto kazał PIS-owi zająć się drogami wodnymi w Polsce. Od 1985 roku był to temat tabu (tj.od spotkania Rockefeler - Jaruzelski). Z drugiej strony środki ONZ szły opracowanie planów zagospodarowania Wisły już w latach 50-tych XX, później w chyba w 1965 roku Polska ponoć dostała 250 mln dolarów na ten cel (z taką kwotą się spotkałem, jaka była siła nabywcza w PRL dolara nie trzeba mówić). Apogeum wydawania tych pieniędzy nastąpiło w latach 70-tych XX wieku (powstały technika gospodarki wodnej i wydziały na uczelniach) po 1985 roku zaczęło się wygaszanie. W latach 90-tych XX wieku puszczono zasłonę dymną w postaci ekologów. Dodam, że tzw. Program Wisła był i jest realizowany w zakresie oczyszczania ścieków komunalnych, bo w ...
![]() |
Zbigniew |
5 lipca 2018 11:28 |
@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)
Celowo nie poruszałem spraw związanych z "ochroną przyrody",bo wiadomo, że jest to ściema dla maluczkich, co by wierzyli, iż przyrodę się chroni. Wydaje mi się, że będzie otwarty front na zapleczu Berlina. Firma, która wykonywała opracowania (ocena i możliwości ich wykorzystania, projekty stopni wodnych na rzekach, zbiorników itp.) zasobów wodnych Polski od lat 40-tych do 90-tych XX wieku została sprzedana Holendrom... Jeśli zapadnie decyzja (jeszcze nie namierzyłem gdzie), to nagle okaże się, że można budować nawet w ścisłym rezerwacie.
![]() |
Zbigniew |
5 lipca 2018 09:55 |
@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)
Ups, przepraszam słabo w tym się poruszam. Niestety na zdjęciach lotniczych nie zobaczy Pan skali degradacji Wisły. Proszę mi uwierzyć erozja dna nie jest tylko problemem Warszawy, od lat zajmuję się sprawą budowy stopnia wodnego w Niepołomicach. Przy niskich i średnich stanach wody w Wiśle nie wypłynie się z Krakowa nawet kajakiem. Jeśli dokopię się do materiałów archiwalnych to może więcej napiszę na temat warszawskich stopni wodnych. Zwracam uwagę, że informacja o stopniach wodnych Zakroczym, Jabłonna, Siekierki znajduje się jedynie w książce "Monografia dróg wodnych śródlądowych w Polsce" Wyd.Komunikacji i Łączności Warszawa 1985, która została wydrukowana w ilości 400 egz. z nadrukiem POUFNE. Dostęp do archiwów jest ...
![]() |
Zbigniew |
4 lipca 2018 14:19 |
@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)
Wywózka gruzu nastąpiła po 1945 i troszkę trwała, porównywanie zdjęć z 1935 r. ze zdjęciami z 1945 r. jest w tym wypadku pomyłką. Proszę wpisać w google frazę "goset warszawski" jest tego dużo i nie ma potrzeby tego tutaj powielać. Istotą rzeczy jest to czy IMPERIUM faktycznie chce prze Wisłę budować korzytarz transportowy, czy jest to tylko ściema.
![]() |
Zbigniew |
4 lipca 2018 13:23 |
@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)
Przepraszam za wprowadzenie w błąd, rzeki w Polsce nie mają być prywatyzowane, lecz prowdopodobnie prywatne będą elementy infrastruktury żeglugowej (w tym porty śródlądowe).
Wszystkie opracowania, które były do tej pory robione świadczą jednoznacznie, że Wisła ma ogromy potencjał, jeśli chodzi o rozwój, ale nic nie zostało zrobione w formie profesjonalnej, czyli takiej, którą dałoby się przedstawić bankom i instytucjom finansowym, które chciałyby na tę inwestycję wyłożyć pieniądze – powiedział podczas uroczystości minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, cytowany przez Polską Agencję Prasową .
Jak dodał szef resortu, dokumenty muszą zostać przygotowane naprawdę dobrze, poniewa ...
![]() |
Zbigniew |
4 lipca 2018 11:48 |
@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)
Niestety nie da się, obecnie trzeba zapomnieć o odcinku pomiędzy Sandomierzem a ... dodam, że w Kozienicach położony jest w poprzek Wisły jaz powłokowy (taka sama sytuacja jest w Połańcu). Wydaje mi się, że na Wiśle będzie budowana prywatna droga wodna, ale nie mam danych. Proszę zwrócić uwagę na to, że po wybudowaniu stopni wodnych Zakroczym, Jabłonna i Siekierki oraz śluzy żeglugowej na zaporze w Dębem (skandalem jest to, że jej tam do dziś nie ma) to wtedy mamy piękną Pętlę Warszawską - obszar eksploracji turystycznej przy Warszawie. Myślę o warto o to walczyć.
![]() |
Zbigniew |
4 lipca 2018 09:44 |
@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)
Najgorsze w tym wsystkim jest to, że za te wszystkie projekty zagospodarowania rzek w Polsce zapłacili nasi rodzice w latach 70 - tych XX wieku. Wychodzi na to, że nie tylko Rosja jest organizacją pozwalającą sobie na wypłukiwanie z niej bogactw i szans na wzbogacenie.
Ciekawą rzeczą jest też to, że wczoraj cyt."W ciągu 18 miesięcy powstanie studium wykonalności zagospodarowania Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy oraz dróg wodnych od Warszawy do granicy z Białorusią i na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
Studium wykonalności wykona, wyłoniona w przetargu, brytyjska firma Halcrow Group Limited." ...
![]() |
Zbigniew |
3 lipca 2018 17:47 |
@Żegluga na Warcie Leitgebera (2 maja 2018 15:18)
RZEKA WISŁA jako jednolita droga wodna
Powszechnie znanym faktem jest to, że Wisła była dawniej ważną arterią komunikacyjną i handlową. Na trwałe wpisana jest w dzieje Polski, pełniąc rozliczne funkcje gospodarcze i kulturowe, stając się symbolem polskości. Nad Wisłą położonych jest 8 miast powyżej 100 tys. mieszkańców, w tym stolica Polski Warszawa, stolica historyczna Kraków i główny polski port – okno na świat - Gdańsk.
Z utratą niepodległości przez Polskę podupadało znaczenie drogi wodnej Wisły. Każde państwo zaborcze inaczej podchodziło do sprawy zagospodarowania rzeki.
Źródło: http://www.wyszogrod.bydgoszcz.pl/gfx/wisla/b_bieg.jpg
W konsekwencji rzeka Wisła podzielona została na trzy fragmenty różniące się zn ...
![]() |
Zbigniew |
7 maja 2018 19:26 |
@Żegluga na Warcie Leitgebera (2 maja 2018 15:18)
Dlaczego tak reklamuję tę stronę żeglugową podaną wyżej, ano dlatego, że :
- jest to jedyna strona, która zajmowała się tematem żeglugi śródladowej (od 2006) wtedy było mało odważnych,
- zebrało się tam grono specjalistów/praktyków,
- środowisko z tej strony podjęło działania polityczne ( interpelacje i zapytania poselskie same się nie pisały),
- ludzie piszący na tej stronie pisali/opiniowali strategie rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce (nie było łatwe).
Dlatego proszę, jeśli szukacie wiarygodnych informacji dotyczących dróg wodnych i żeglugi środlądowej poszperajcie na tej stronie internetowej. Jest tego tam bardzo dużo.
Osobiście przestałem być już entuzjastą żeglugi śródlądowej ... po ponad 12 latach w temacie sta ...
![]() |
Zbigniew |
5 maja 2018 21:00 |