-
Zbigniew
@O zawartości wartości czyli zwalczanie pokus (20 stycznia 2019 09:50)
"[...] Aż się dziwię, ze zły jeszcze na to nie wpadł i nie ma jeszcze w Kościele księdza charyzmatyka, który postuluje wycofanie papierowych Biblii z obiegu i zastąpienie ich elektronicznymi.[...]" , tak się składa, że byłem na rekolekcjach, które prowadził ksiądz charyzmatyk, jego wskazania - Biblia tylko papierowa, przecież nie będziecie całować ekranu monitora.
![]() |
Zbigniew |
20 stycznia 2019 13:34 |
@MY kontra MY ? (16 stycznia 2019 16:43)
W miejsce słowa "miłość" o której pisze św. Paweł wstaw swoje imię od 4 (zwrotki) i przeczytaj głośno (kiedyś na rekolekcjach mieliśmy takie "ćwiczenie").
4 Maryla cierpliwa jest,
łaskawa jest.
Maryla nie zazdrości,
nie szuka poklasku,
nie unosi się pychą;
....
![]() |
Zbigniew |
16 stycznia 2019 17:25 |
@„Spółka Żeglugi Parowej na Rzekach Spławnych Królestwa hrabia Zamoyski et Compania” (14 stycznia 2019 11:51)
A może prawdziwym patriotyzmem było porządne prowadzenie i niezadłużanie majątku ziemskiego (ojcowizny)? Nie rusza mnie frazes patriotyczny podany przez Pana, wyleczyłem się z tego po lekturze tekstów opublikowanych na SN oraz po pobycie 18-miesięcznym w ramionach obowiązkowej służby wojskowej /zabrzmiało jak u dziadka leśnego;-)/.
![]() |
Zbigniew |
16 stycznia 2019 07:23 |
@„Spółka Żeglugi Parowej na Rzekach Spławnych Królestwa hrabia Zamoyski et Compania” (14 stycznia 2019 11:51)
Właśnie się zapoznałem, troszkę mi ręce opadły i pozbyłem się złudzeń patriotycznych.
![]() |
Zbigniew |
15 stycznia 2019 11:30 |
@„Spółka Żeglugi Parowej na Rzekach Spławnych Królestwa hrabia Zamoyski et Compania” (14 stycznia 2019 11:51)
Kto to był wtedy "Polak" jęczący pod moskiewskim knutem?, egzaltację patryiotyczną pomijam. Dla mnie Zamoyski zorganizował (dzięki znajomością tj. tak jak dzisiaj i zawsze) sprawne przedsiębiorstwo handlu zbożem, które zostało skasowane.
![]() |
Zbigniew |
15 stycznia 2019 08:50 |
@Czy Rosji uda się zrównoważyć potęgę Chin? (14 stycznia 2019 17:29)
Ps 33,10
Pan udaremnia zamiary narodów;
wniwecz obraca zamysły ludów.
![]() |
Zbigniew |
14 stycznia 2019 22:47 |
@„Spółka Żeglugi Parowej na Rzekach Spławnych Królestwa hrabia Zamoyski et Compania” (14 stycznia 2019 11:51)
Jaką banderę miał wywiesić wtedy Zamoyski? - polską, wolne żarty. Nazwa statku - wiedział jak się podlizać władzy. Natomiast tratwy i jednostki pływające bez własnego napędu nie mogą blokować/tarasować szlaku żeglownego, cóż w tym dziwnego, że zwracano się do administracji państwowej? W zaborze pruskim w szpicberlinkach administracja rzeczna obcinała szpice (część dziobową berlinki) nie było zmiłuj.
![]() |
Zbigniew |
14 stycznia 2019 22:18 |
@„Spółka Żeglugi Parowej na Rzekach Spławnych Królestwa hrabia Zamoyski et Compania” (14 stycznia 2019 11:51)
Nie znalazłem statku o nazwie "Paskiewicz", jednak spytam się o to pana Waldemara Danielewicza. Nie twierdzę, że Zamoyski był czysty jak łza, przecież załatwił sobie monopol i kredyt w banku. Proszę zauważyć, że tu chodzi o coś innego - o handel zbożem. Gabary Zamoyskiego ze zbożem szły (statki nie pływają, statki idą, pływa to co się przylepia do burty) do Gdańska, póżniej z Gdańska zboże szło do do Bydgoszczy, następnie Kanałem Bydgoskim do Berlina i Hamburga. Dziwne to, ale są na to spisy rejestrowe (Waldemar mi o tym wspominał). W latach 1848 - 1870 na Wiśle w zaborze rosyjskim chodziły tylko statki parowe Zamoyskiego. Natomiast samospławem szły do Gdańska galary, krypy i berlinki, ale ich "armatorzy" nie udzielali kredytów frachtowych.
![]() |
Zbigniew |
14 stycznia 2019 20:27 |
@„Spółka Żeglugi Parowej na Rzekach Spławnych Królestwa hrabia Zamoyski et Compania” (14 stycznia 2019 11:51)
Dziękuję, pisząc ten tekst nie miałem pojęcia, że Gospodarz też porusza ten temat. Dysponując wtedy tą wiedzą z całą pewnością nie napisałbym tego tekstu.
Myślałem sobie, że napiszę krótką notkę, a wyszła taka "kobyła"... praktycznie co nazwisko to wylatywał "zielony trup z szafy" dla przkładu dyrektor spółki pan Andrzej Barwiński w czasie rewizji w kamienicy przy Nowy Świecie (po zamachu na Fiodora Berga) został był "przypadkowo" ciężko pobity przez żołnierzy rosyjskich. Po czym chorował i zastąpił go w dyrektorowaniu Fajans w 1866 r.
![]() |
Zbigniew |
14 stycznia 2019 19:50 |
@„Spółka Żeglugi Parowej na Rzekach Spławnych Królestwa hrabia Zamoyski et Compania” (14 stycznia 2019 11:51)
"[...] Można zatem powiedzieć, że przynajmniej w okresie 1848 - 1862 pojawiła się, trwająca do okresu Powstania Styczniowego, pewna symbioza interesów carskiej administracji Królestwa i polskiego przedsiębiorcy transportowego, rozwijającego w kraju z powodzeniem żeglugę parową.[...]"
Proszę pamiętać, że przedsiębiorstwo Zamoyskiego było monopolistą w tej branży, stąd ta symbioza.
![]() |
Zbigniew |
14 stycznia 2019 19:32 |
@Te wspaniałe machiny, czyli dziadek na lokomobili … z dedykacją dla Parasola (17 grudnia 2018 20:09)
Proszę zaangażować się w odbudowę np. małej siłowni wodnej do napędu młyna, to zobaczy Pan na wlasne oczy jak w praktyce wygląda kawa na ławie. Proszę również porozmawiać z p. Celarkiem dlaczego nie zainstaolował na swoim statku maszyny parowej...
![]() |
Zbigniew |
21 grudnia 2018 08:19 |
@Te wspaniałe machiny, czyli dziadek na lokomobili … z dedykacją dla Parasola (17 grudnia 2018 20:09)
Silniki parowe i siłownie wodne w Polsce celowo zostały "wycięte" - do dziś zachowały się mizerne resztki tego co u nas pracowało.
Proszę zobaczyć jak IMPERIUM dba o swoją tożsamość
SS Alaska na Tamizie
tego nawet komentować nie trzeba.
Od 2008 roku kocioł parowy opalany jest brykietami drzewnymi - pięknie się tym chwalą na swojej stronie internetowej http://www.thames-steamers.co.uk/
![]() |
Zbigniew |
19 grudnia 2018 14:19 |
@Te wspaniałe machiny, czyli dziadek na lokomobili … z dedykacją dla Parasola (17 grudnia 2018 20:09)
SS Waimarie odzyskana z dna rzeki Whanganui (Nowa Zelandia), gdzie była zatopiona i zamulana przez około 50 lat.
informacje na stronie http://waimarie.co.nz/about/waimarie-paddle-steamer/
Takich statków parowych odbudowanych na świecie jest więcej, budowane są również repliki. Dlaczego, ano dla tego, że tamte społeczeństwa (elity) szanują swoją historię i dorobek techniczny. Utrzymanie takich jednostek w ruchu pokazuje, że nawiązujemy do przeszłości również tej technicznej.
Co w Polsce, onego czasu miejscowości Chałupy przez pana Aleksandra Celarka został zaprojektowany i wybudowany parowiec "Xiąże Xawery" nazwą nawiązujący do pierwszego polskiego parowca z lat 30 XIX wieku.
i co dalej , ano nic „ ...
![]() |
Zbigniew |
19 grudnia 2018 13:40 |
@Te wspaniałe machiny, czyli dziadek na lokomobili … z dedykacją dla Parasola (17 grudnia 2018 20:09)
To, że nie zachował się żaden statek parowy w Polsce było decyzją polityczną, a nie ekonomiczną. Władza ludowa zabrała ludziom statki, ale zapomniała je oddać... podobnie postąpiono z żeglugą parową Andrzeja hr. Zamoyskiego w XIX wieku.
Kilka luksusowych statków parowych pływa w zachodniej Europie, lecz mnie osobiście bardzo podoba się skromny duński parostatek z kotłem opalanym węglem od 150 lat w ruchu.
SS Hjejlen - silnik parowy o mocy 18 KW z dwoma cylindrami oscylacyjnymi. Zaletą silników parowych na statku jest to, że pracują cicho i nie powodują drgań kadłuba.
![]() |
Zbigniew |
18 grudnia 2018 19:37 |
@Te wspaniałe machiny, czyli dziadek na lokomobili … z dedykacją dla Parasola (17 grudnia 2018 20:09)
Jeśli chodzi o statki to w roku 1948 wydano dekret o upaństwowieniu żeglugi i statków (ukradziono statki armatorom - często były to firmy rodzinne). Następnie w 1965 roku polska instytucja klasyfikacyjna podjęła decyzję, że nie będzie przedłużać klasy ( tj. zezwolenie techniczne na użytkowanie jednostki pływającej wydawane na określony czas) dla statków o nitowanym kadłubie, natomiast praktycznie nowe statki z 1949 roku tzw. małe i duże Holendry - holowniki parowe zostały wycofane z ruchu i z czasem skasowane (wchodziły do eksploatacji barki motorowe BM500 i pchacze). Zachowały się chyba dwa kadłuby dużych Holendrów (w Opolu i w Szczecinie) i jeden mały Holender "Nadbór" we Wrocławiu.
Natomiast wracając ...
![]() |
Zbigniew |
18 grudnia 2018 18:49 |
@Te wspaniałe machiny, czyli dziadek na lokomobili … z dedykacją dla Parasola (17 grudnia 2018 20:09)
Proszę zwrócić uwagę, że silniki parowe mają inną charakterystykę pracy od silników spalinowych (nie potrzeba skrzyni biegów, wał korbowy jest jednocześnie wałem napędowym itd.). Z starzy maszyniści z nostalgią wspominali lokomotywy parowe, coś w nich było, po przesiadce na elektrowozy narzekali na ból głowy z powodu elektryki. Sprawa ma jeszcze drugie dno, w Polsce celowo i złośliwie "wycinano" silniki parowe. Proszę zwrócić uwagę, że nie zachował się żaden czynny statek parowy (czy to rzeczny, czy to morski), kolejarze cudem zachowali w ruchu kilkanaście parowozów, natomiast jeśli chodzi o lokomobile to zostały one w naszym kraju skasowane. To samo zrobiono z silnikami parowymi z tartaków itp.
Utrzymanie w ruchu& ...
![]() |
Zbigniew |
18 grudnia 2018 17:55 |
@Modlitwa za chorych (9 grudnia 2018 23:24)
List świętego Jakuba 5,14-15
14 Choruje ktoś wśród was? Niech sprowadzi kapłanów Kościoła, by się modlili nad nim i namaścili go olejem w imię Pana. 15 A modlitwa pełna wiary będzie dla chorego ratunkiem i Pan go podźwignie, a jeśliby popełnił grzechy, będą mu odpuszczone.
![]() |
Zbigniew |
10 grudnia 2018 16:30 |
@„Szor” czyli wół (28 listopada 2018 12:00)
Pierwszy w Europie ogólnokrajowy bank hipoteczny założono we Francji - Crédit Foncier de France. Inicjatorem jego powstania był Ludwik Wołowski i Xavier hrabia Branicki dobrze obeznani z osiągnięciami Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego, ich działalność usankcjonował cesarz Napoleon III w 1852 roku. Bank Crédit Foncier de France miał monopol na kredyty hipoteczne, kwota pożyczki nie mogła przekroczyć połowy wartości nieruchomości zastawionej lub ustanowionej.
![]() |
Zbigniew |
28 listopada 2018 17:23 |
@Był sobie port w Poznaniu, czyli jak ważny jest dobry sąsiad. (17 listopada 2018 00:23)
Pragnę nadmienić, że te barki, które obsługują polscy marynarze budowane są również w Polsce w stoczniach w Koźlu, Wrocławiu i w Płocku. Zapomina się też, że polski tabor żeglugi śródlądowej w latach 70-tych XX wieku był najnowocześniejszy w Europie.
![]() |
Zbigniew |
19 listopada 2018 11:51 |
@Był sobie port w Poznaniu, czyli jak ważny jest dobry sąsiad. (17 listopada 2018 00:23)
Co mają Niemcy do Odry?, przecież gaz ze Świnoujścia będzie amerykański, a programy odbudowy dróg wodnych w Polsce robią firmy brytyjskie i holenderskie... no i ciocia makrela coś zapadła na popularnosci.
![]() |
Zbigniew |
18 listopada 2018 20:19 |