-

Zbigniew

"Meandry Wisły" czyli wojenki krakowskie o czyste powietrze

Wydawało się, że Uchwała nr 79 Rady Ministrów z dnia14 czerwca 2016 roku w sprawie przyjęcia "Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016 – 2020 z perspektywą do roku 2030", w której ujęto budowę Kanału Śląskiego, modernizację Drogi Wodnej Górnej Wisły na odcinku od Oświęcimia do planowanego stopnia wodnego Niepołomice włącznie - zaktywizuje krakowskie i podkrakowskie grupy gospodarcze, społeczne oraz polityczne na rzecz walki o przyspieszenie realizacji tych inwestycji. Wyżej wymienione lokalne środowiska wolały się jednak zająć jakże bezpieczną i "twórczą" wojenką z krakowskim smogiem.

Krakowiaczek jeden miał koników siedem...

Przypomnieć należy, że walkę z krakowskim smogiem rozpoczęto już pod koniec lat 50-tych XX wieku. Kraków stał się dużym ośrodkiem przemysłowym i osadniczym, do którego przybywały rzesze nowych pracowników i dla nich budowano wielkie osiedla mieszkaniowe. Ogrzewane one były przez lokalne kotłownie.

Jak to zwykle bywa w tym mieście, decyzja o budowie centralnej ciepłowni została podjęta w sposób błyskawiczny i bez zbędnych dyskusji w roku 1963. Przy planowaniu jej lokalizacji brano pod uwagę między innymi bliskość Wisły, umożliwiającą budowę przeładowni węgla dostarczanego do ciepłowni.
 


Na plac budowy wybrano teren w Łęgu, poniżej kombinatu Prefabet, do którego w 1965 roku zbudowano nową bocznicę kolejową, korzystano z niej przy budowie, a obecnie służy dostawie węgla do elektrociepłowni.

Siedem lat wojował, szabli nie wyjmował...

Czas leciał, układy się zmieniały ale pociągi wciąż jeździły, aż nagle w marcu 2000 roku Urząd Wojewódzki w Krakowie oddał w użytkowanie wieczyste przedsiębiorstwu Prefabet działki, na których znajduje się fragment torów kolejowych prowadzących do elektrociepłowni. A Przedsiębiorstwo Przemysłu Betonów Prefabet odsprzedało prawo dzierżawy wraz z torami Towarzystwu Inwestycyjnemu ARGE, które z kolei wydzierżawiło je firmie As-Tor. Firma AS-Tor wielkodusznie zaproponowała Elektrociepłowni Kraków za korzystanie z torów kolejowych opłatę w wysokości od 350 do 700 zł za jeden wagon...

Szabla zardzewiała, wojny nie widziała...

W połowie 2003 roku ówczesna Żegluga Krakowska wykonała testy żeglowności Wisły od załadowni Gromiec do bardzo prowizorycznej rozładowni w bezpośrednim sąsiedztwie Elektrociepłowni Kraków, skąd węgiel transportowano do niej ciężarówkami. Przewieziono 10 tysięcy ton miału węglowego. Testy te wykazały, że raczej nie należy i nie wolno wykonywać jakichkolwiek przewozów na Wiśle od Oświęcimia do Krakowa.

Ostał mu się jeden...

Obecnie linia kolejowa od wiaduktu przy Alei Pokoju w Krakowie do Elektrociepłowni Kraków położona na gruntach spornych jest wciąż eksploatowana na podstawie kruchej umowy pomiędzy PLK, ARGE i EC Kraków.


https://www.zegluga-rzeczna.pl/images/news/eko_5.jpg
Przypomnieć trzeba, że istnieją jeszcze ulice i czterdziestotonowe ciężarówki. Ich właściciele chcą tylko kilku złotych za kilometr...

I takaż to krakowska wojenka o czyste powietrze. A obok Wisła płynie...



tagi: żegluga 

Zbigniew
1 czerwca 2019 21:27
13     942    6 zaloguj sie by polubić
komentarze:
przemsa @Zbigniew
1 czerwca 2019 21:58

O krakowskim smogu pisał też w 1979 Stanisław Pagaczewski w książce Gąbka i latające talerze. Tak mi się skojarzyło i przypomniało. 

 

zaloguj się by móc komentować

porfirogeneta @przemsa 1 czerwca 2019 21:58
1 czerwca 2019 22:21

Lepsze były "Porwanie.." i "Misja B. Gąbki"  w mojej opini.

zaloguj się by móc komentować

adamo21 @Zbigniew
2 czerwca 2019 04:29

Wtedy  wszystko było można.... dziś przekop mierzei wiślanej to nie, nie

zaloguj się by móc komentować

przemsa @adamo21 2 czerwca 2019 04:29
2 czerwca 2019 07:45

Mierzeja będzie przekopana. Jeżeli PiS utrzyma władzę. 

Poza tym, co do dróg wodnych:

http://przemsa.szkolanawigatorow.pl/przemsza-pynie-do-premiera

 

zaloguj się by móc komentować


Zbigniew @Zbigniew
2 czerwca 2019 08:39

Istotą rzeczy jest to, jak została wycięta żegluga śródladowa z systemu transportowego Małopolski (w tym wypadku).

Proszę zwrócić uwagę na to, że obrotem paliwami płynnymi mogą zajmować się w Polsce ściśle określone osoby ze ściśle określonych środowisk.

Osoba która zakupiła Żeglugę Krakowską prowadziła na tym majątku rabunkową gospodarkę (dużo można pisać na ten temat). Osoba ta jest też "właścieilem" nabrzeża w porcie Kujawy i przystani pasażerskiej na Bielanach w Krakowie - oczywiście tam nikt nie pływa. To jak odywał się transport samochodami tego węgla z przeładowni do EC Kraków to osobna historia. Firma konsekwentnie została doprowadzona do zgonu. Dla przykładu ten pan sprzedał za długi statek pasażerski, przystań i miejsce przy nabrzeżu pod Wawelem - jaką kasę tam się trzepie nie chcę nawet mówić.

zaloguj się by móc komentować


Paris @Zbigniew
4 czerwca 2019 09:35

Super...

... dobrze wiedziec, jak "wladze" Krakowa "dbaja" o zanieczyszczenie powietrza  !!!

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @Greenwatcher 4 czerwca 2019 07:19
4 czerwca 2019 14:12

Byłem ponad dwa tygodnie na rejsie, pływałem na pchaczu Bizon + barki głównie po Kanale Łaba-HavelaJeśli zobacze przetargi na budowę specjalistycznych jednostek pływających służących do modernizacji i budowy dróg wodnych - to uwierzę, że na terenie Polski będzie coś robione.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @Zbigniew
4 czerwca 2019 15:34

"Testy te wykazały, że raczej nie należy i nie wolno wykonywać jakichkolwiek przewozów na Wiśle od Oświęcimia do Krakowa."

A czy dokładnie sprecyzowano, z jakich przyczyn nie można wykonywać jakichkolwiek przewozów? Zbyt mało wody? Za silny prąd? Wysokie nakłady, konieczne do przywrócnie żeglowności? Brak jednostek pływających? Brak kadr?

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @grudeq 4 czerwca 2019 15:34
4 czerwca 2019 16:29

Czytaj ze zrozumieniem. Chodziło o to by te testy wykazały to co wykazały, a opłatę za korzystanie z szyn/kawałka torów kolejowych wliczyło się w cenę ogrzewnia i energii elektrycznej.

zaloguj się by móc komentować

grudeq @Zbigniew
4 czerwca 2019 20:26

Panie Zbigniewie, no właśnie staram się czytać ze zrozumieniem, ale może byłem w błędnym przekonaniu, że jak się już jednak wykonuje jakieś testy, to powinny one odbywać się według pewnych reguł. Jestem żeglugowym laikiem, chociaż dobrze pamiętam jak w Szczecinie na nadbrzeżu stały szeregi barek i barki te można było spotkać także między Szczecinem a Świnoujsciem. Jak obserwuję Wisłę między Annopolem a Korczynem to mam wrażenie, że ciężko byłoby aby cokolwiek tam pływało - i szukam odpowiedzi dlaczego Wisła nie przypomina Renu.

Pozdrawiam

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @grudeq 4 czerwca 2019 20:26
5 czerwca 2019 21:29

Z tego co wiem, na pierwszy rzut (pozwolono) idzie Odra z Kanałem Śląskim, później "sie zobaczy". Dawniej się tym zajmowałem, teraz zajmują się tym problemem tj. żeglugą śródlądową, brytyjskie firmy consultingowe. Wyniki będą na jesień.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować