-

Zbigniew

Komentarze użytkownika

@Pogadanka o pająkach (4 września 2018 12:33)

Dziękuję za pogadankę. Na co zwróciłem uwagę:

1. Rynek zboża ( do dziś opłaty za dzierżawę nabrzeża opiera się cenę q żyta z danego roku - przygotuję w listopadzie tekst o tym),

2. Obecny rynek tzw. chwilówek , to nie prywatna inicjatywa Henia, Gienia i Lucka. Tak się dziwnie składa, że firmy te mają pozakładane rachunki w "polskich" bankach. Banki wiedzą jaki "interes" te firmy prowadzą. Ciekawe czy też ich kredytują, jednym słowem nie ma spontanu.

Zbigniew
6 września 2018 14:46

@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)

Proszę zobaczyć jak były budowane stopnie wodne na Renie. Kanał Ren-Men-Dunaj budowany był przez spółkę akcyjną, kanały na Wyspie i we Francji były inwestycjami prywatnymi. Nic nowego pan minister nie powiedział. Pewnie powstaną spółki akcyjne.

Zbigniew
6 lipca 2018 13:06

@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)

Dla mnie zagadką jest , kto kazał PIS-owi zająć się drogami wodnymi w Polsce. Od 1985 roku był to temat tabu (tj.od spotkania Rockefeler - Jaruzelski). Z drugiej strony środki ONZ szły opracowanie planów zagospodarowania Wisły już w latach 50-tych XX, później w chyba w 1965 roku Polska ponoć dostała 250 mln dolarów na ten cel (z taką kwotą się spotkałem, jaka była siła nabywcza w PRL dolara nie trzeba mówić). Apogeum wydawania tych pieniędzy nastąpiło w latach 70-tych XX wieku (powstały technika gospodarki wodnej i wydziały na uczelniach) po 1985 roku zaczęło się wygaszanie. W latach 90-tych XX wieku puszczono zasłonę dymną w postaci ekologów. Dodam, że tzw. Program Wisła był i jest realizowany w zakresie oczyszczania ścieków komunalnych, bo w ...

Zbigniew
5 lipca 2018 11:28

@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)

Celowo nie poruszałem spraw związanych z "ochroną przyrody",bo wiadomo, że jest to ściema dla maluczkich, co by wierzyli, iż przyrodę się chroni. Wydaje mi się, że będzie otwarty front na zapleczu Berlina. Firma, która wykonywała opracowania (ocena i możliwości ich wykorzystania, projekty stopni wodnych na rzekach, zbiorników itp.) zasobów wodnych Polski od lat 40-tych do 90-tych XX wieku została sprzedana Holendrom... Jeśli zapadnie decyzja (jeszcze nie namierzyłem gdzie), to nagle okaże się, że można budować nawet w ścisłym rezerwacie.

Zbigniew
5 lipca 2018 09:55

@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)

Ups, przepraszam słabo w tym się poruszam. Niestety na zdjęciach lotniczych nie zobaczy Pan skali degradacji Wisły. Proszę mi uwierzyć erozja dna nie jest tylko problemem Warszawy, od lat zajmuję się sprawą budowy stopnia wodnego w Niepołomicach. Przy niskich i średnich stanach wody w Wiśle nie wypłynie się z Krakowa nawet kajakiem. Jeśli dokopię się do materiałów archiwalnych to może więcej napiszę na temat warszawskich stopni wodnych. Zwracam uwagę, że informacja o stopniach wodnych Zakroczym, Jabłonna, Siekierki znajduje się jedynie w książce "Monografia dróg wodnych śródlądowych w Polsce" Wyd.Komunikacji i Łączności Warszawa 1985, która została wydrukowana w ilości 400 egz. z nadrukiem POUFNE.  Dostęp do archiwów jest ...

Zbigniew
4 lipca 2018 14:19

@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)

Wywózka gruzu nastąpiła po 1945 i troszkę trwała, porównywanie zdjęć z 1935 r. ze zdjęciami z 1945 r. jest w tym wypadku pomyłką. Proszę wpisać w google frazę "goset warszawski" jest tego dużo i nie ma potrzeby tego tutaj powielać. Istotą rzeczy jest to czy IMPERIUM faktycznie chce prze Wisłę budować korzytarz transportowy, czy jest to tylko ściema.

Zbigniew
4 lipca 2018 13:23

@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)

Przepraszam za wprowadzenie w błąd, rzeki w Polsce nie mają być prywatyzowane, lecz prowdopodobnie prywatne będą elementy infrastruktury żeglugowej (w tym porty śródlądowe).  

Wszystkie opracowania, które były do tej pory robione świadczą jednoznacznie, że Wisła ma ogromy potencjał, jeśli chodzi o rozwój, ale nic nie zostało zrobione w formie profesjonalnej, czyli takiej, którą dałoby się przedstawić bankom i instytucjom finansowym, które chciałyby na tę inwestycję wyłożyć pieniądze – powiedział podczas uroczystości minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, cytowany przez Polską Agencję Prasową .

Jak dodał szef resortu, dokumenty muszą zostać przygotowane naprawdę dobrze, poniewa ...

Zbigniew
4 lipca 2018 11:48

@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)

Niestety nie da się, obecnie trzeba zapomnieć o odcinku pomiędzy Sandomierzem a ... dodam, że w Kozienicach położony jest w poprzek Wisły jaz powłokowy (taka sama sytuacja jest w Połańcu). Wydaje mi się, że na Wiśle będzie budowana prywatna droga wodna, ale nie mam danych. Proszę zwrócić uwagę na to, że po wybudowaniu stopni wodnych Zakroczym, Jabłonna i Siekierki oraz śluzy żeglugowej na zaporze w Dębem (skandalem jest to, że jej tam do dziś nie ma) to wtedy mamy piękną Pętlę Warszawską - obszar eksploracji turystycznej przy Warszawie. Myślę o warto o to walczyć.

Zbigniew
4 lipca 2018 09:44

@Wisła Warszawska – zarys problemu i jego rozwiązania w aspekcie planów rządowych (3 lipca 2018 17:39)

Najgorsze w tym wsystkim jest to, że za te wszystkie projekty zagospodarowania rzek w Polsce zapłacili nasi rodzice w latach 70 - tych XX wieku. Wychodzi na to, że nie tylko Rosja jest organizacją pozwalającą sobie na wypłukiwanie z niej bogactw i szans na wzbogacenie.

Ciekawą rzeczą jest też to, że wczoraj cyt."W ciągu 18 miesięcy powstanie studium wykonalności zagospodarowania Wisły na odcinku od Gdańska do Warszawy oraz dróg wodnych od Warszawy do granicy z Białorusią i na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
Studium wykonalności wykona, wyłoniona w przetargu, brytyjska firma Halcrow Group Limited." ... 

Zbigniew
3 lipca 2018 17:47


@Kowalski z Kowala i Bursztynowa Autostrada (13 czerwca 2018 09:43)

Ryza wiślana (tj. spływ) nie była prostą sprawą, trzeba było mieć statki - szkuty, dubasy, galary, komiengi, kozy, baty, byki i załogi do obsługi tych jednostek pływających. Mnie ciekawi sprawa, czy były "przedsiębiorstwa" oferujące fracht i kredyt frachtowy tak jak to czynił Andrzej hr Zamoyski w XIX wieku.

 

Zbigniew
13 czerwca 2018 14:37

@Kowalski z Kowala i Bursztynowa Autostrada (13 czerwca 2018 09:43)

Z mojej strony była to tylko mała ironia. Ostatnio zaciekawiła mnie sprawa, jakie interesy prowadziły nadwiślańskie klasztory, na jaką skalę zajmowali się usługami spedycyjnymi. I czy to była sieć? 

Zbigniew
13 czerwca 2018 12:52

@Kowalski z Kowala i Bursztynowa Autostrada (13 czerwca 2018 09:43)

Jakieś fatum, czy co? Miasta, które były pośrednikami w handlu zbożem (pewnie też solą, drewnem, potażem...) zostały mocno ukarane w czasach najazdów szwedzkich. Handel zbożem ostatecznie został dobity przez carskie represje po Powstaniu Styczniowym, kiedy to 1871 roku przeprowadzono formalną likwidację Spółki Żeglugi Parowej na Rzekach Spławnych Królestwa hrabia Zamoyski et Compania. Część taboru sprzedano armatorom rosyjskim (tj. Etruskom z Polesia), pozostałe 3 parowce i 20 gabar zakupił na zasadach publicznego przetargu za sumę 55 tysięcy rubli Fajans...

Zbigniew
13 czerwca 2018 12:12

@Żegluga na Warcie Leitgebera (2 maja 2018 15:18)

RZEKA WISŁA jako jednolita droga wodna

Powszechnie znanym faktem jest to, że Wisła była dawniej ważną arterią komunikacyjną i handlową. Na trwałe wpisana jest w dzieje Polski, pełniąc rozliczne funkcje gospodarcze i kulturowe, stając się symbolem polskości. Nad Wisłą położonych jest 8 miast powyżej 100 tys. mieszkańców, w tym stolica Polski Warszawa, stolica historyczna Kraków i główny polski port – okno na świat - Gdańsk.

Z utratą niepodległości przez Polskę podupadało znaczenie drogi wodnej Wisły. Każde państwo zaborcze inaczej podchodziło do sprawy zagospodarowania rzeki.