-

Zbigniew

Infrastruktura portowa i plany jej rozbudowy, projekty w zakresie żeglugi śródlądowej

Zdaję sobie sprawę, że jestem monotematyczny w temacie odbudowy śródlądowych dróg wodnych w Polsce.

Na stronie internetowej Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA odnalazłem informację, iż  w dniach od 6 do 8 marca br. odbyła się trzydniowa brytyjska misja handlowa w Polsce. Zorganizowana przez  Departament Handlu Zagranicznego Ambasady Wielkiej Brytanii w Warszawie.

Przewodnie hasło misji brzmiało : "Infrastruktura portowa i plany jej rozbudowy, projekty w zakresie żeglugi śródlądowej". W misji między inymi uczestniczyli przedstawiciele polskich portów morskich (w tym wizyta studyjna w trójmiejskich portach) jak również Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródladowej, które przedstawiło plany w zakresie rozwoju sektora morskiego w Polsce.

Członkom misji zaprezentowana została oferta inwestycyjna i rozwojowa naszych portów morskich.

Dla przypomnienia:

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk uruchomił stronę internetową www.programwisla.pl poświęconą studium wykonalności kompleksowego zagospodarowania rzeki Wisły.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. realizuje projekt badawczy w zakresie poprawy żeglowności rzeki Odry: "Koncepcja badawczo-techniczna modernizacji skanalizowanego odcinka Odrzańskiej Drogi Wodnej do klasy żeglowności Va",                 oraz "Badawcze wytyczne dla projektowania stopni wodnych na Odrze swobodnie płynącej, planowanych w celu uzyskania drogi wodnej o klasie żeglowności Va".

Programu rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej ( w tym Kanał Ślaski i Droga Wodna Górnej Wisły do Niepołomic), ma być gotowy na koniec 2019 roku. Niestety jeszcze nie zrobili takiej strony internetowej jak Port Gdańsk.

Tak się dziwnie składa, że firmami konsultingowymi dla tych projektów są firmy brytyjskie.

 

 



tagi: żegluga drogi wodne 

Zbigniew
25 marca 2019 16:03
50     2273    10 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Matka-Scypiona @Zbigniew
25 marca 2019 17:15

Brytyjska misja handlowa- trzeba się bać. Zawsze rozbudowują sieć dróg w kraju, ktory będą eksploatować...

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @Matka-Scypiona 25 marca 2019 17:15
25 marca 2019 17:33

W piątek 22 marca br. na sosnowieckim Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego zorganizowano konferencję naukową pt. "Kanał Śląski i Droga Wodna Górnej Wisły – szanse i wyzwania". Zapis jest dostepny w internecie i co ciekawe nie leją tam wody.

Idą jak torpeda, prace przyspieszyły (bazują na tym co było zrobione w latach 70-tych XX wieku), a zawodowi "ekolodzy" dziwnie ucichli. Robi się coraz ciekawiej, zobaczymy kto będzie zarządzał portami śródladowymi i gdzie one powstaną. Widać, że firmy konsultingowe gonią do roboty.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Zbigniew
25 marca 2019 17:48

"Tak się dziwnie składa, że firmami konsultingowymi dla tych projektów są firmy brytyjskie."

Ale co w tym dziwnego?

Np. gdyby w zakresie projektowanych rozwiązań legislacyjnych dla  ubezpieczeń morskich firmami konsultingowymi były podmioty brytyjskie (np. ze stajni LLoyda) , to czy kogokolwiek na świecie  by to zdziwiło?

Zatem postawię tę kwestię inaczej. Tzn. podmioty z jakiego państwa powinny być właściwymi konsultantami przy projektach dróg i trs dla przewozów morskich?  Bo polskie podmioty w tej kategorii tematycznej nie istnieją.

zaloguj się by móc komentować

rownian @Zbigniew 25 marca 2019 17:33
25 marca 2019 18:21

Porusza Pan bardzo ważny i ciekawy temat. Proszę napisac notkę o Kanale Sląskim! Kiedy powstanie? Jak idą prace pogłebiania na Wisle i Odrze. Ja nie jestem specem, ale bardzo kibicuję tym inwestycjom. Takich rzeczy mało robiono w ostatnich dekadach.

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @stanislaw-orda 25 marca 2019 17:48
25 marca 2019 19:23

Moje pytanie było retoryczne, w żargonie (żeglugowym) firmy konsultingowe określamy mianem SŁOŃ - słoń się musi paść, a pasie się w Polsce (taki paśnik). Całą robotę wykonują podwykonawcy.

Wiadomym jest, że porty śródlądowe są przedłużeniem portów morskich. Nie chcę robić z siebie jakiegoś weterana (tj.dziadka leśnego), ale pamiętam jak temat żeglugi śródladowej w Polsce był tematem zakazanym. Mówienie o Kanale Śląskim 10 lat temu było szaleństwem.

Cała dokumentacja projektowa śródlądowych dróg wodnych w Polsce przeszła w ręce Holenderskie. Zarządzanie rzekami w Polsce w latach 80-tych XX wieku zostało rozproszone (np. żegluga przeszła do ministerstwa środowiska, wały do ministerstwa rolnictwa itd. szkoda nawet ten bajzel opisywać). Obecnie ktoś zrobił czary mary i zarządzenie rzekami , porty itd. przeszło do utworzonego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Bardzo wiele dziwnych rzeczy się dzieje, jakaś mocna ręka kazała zrobić porządek w gospodarce wodnej. Bez zasobów wodnych nie ma produkcji.

Chcę też zwrócić uwagę na tabor żeglugi śródlądowej, wtedy kiedy był projektowany (lata 60-XX wieku) był bardzo nowoczesny. Pierwsze zestawy pchane w Europie zaczęły pływać w Polsce (zestaw pchany Mazur, Żubr, Tur, Bizon, Koziorożec, Bawół, Muflon...). I co poszło... umarło w latach 90-tych XX wieku (dużą część statków złośliwie zezłomowano),był rozkaz , że żeglugi sródlądowej w Polsce ma nie być, jest co opisywać.

 

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @rownian 25 marca 2019 18:21
25 marca 2019 19:26

Też nie jestem specem, lecz Wisłę i Odrę nie trzeba pogłebiać, ale zabudować stopniami wodnymi, to już wiadomo od dawna. Jeśli chodzi o Kanał Śląski to w internecie jest dobry zapis z konferencji  z Sosnowca z dnia 22 marca br. proszę sobie wygooglać.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Zbigniew 25 marca 2019 17:33
25 marca 2019 20:32

Robi się coraz ciekawiej.

zaloguj się by móc komentować


Paris @Zbigniew 25 marca 2019 17:33
25 marca 2019 23:30

To pewnie dlatego ucichli...

... ze "twardy brexit"  bedzie  !!!

Piekny wpis... i dzieki za liczne informacje i sledzenie tematu.   Tematem - swego czasu - zachlystywal sie PAD, a ze kampania prezydEcka juz sie rozkreca to i temat ruszyl z kopyta  !!!... coby reelekcja sie zakonczyla "sukcesem"  !!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @Zbigniew 25 marca 2019 19:23
25 marca 2019 23:46

No tak... klasyczna demolka i  zlodziejska rozwalka...

... "... zegluga przeszla do ministerstwa srodowiska,  waly przeszly do ministerstwa rolnictwa, itd..."  a dzis obecni albo taki byly juz mOnister  Jurgiel od rolnictwa  "z  powodow osobistych podal sie do dymisji"... a teraz cala ta  CZEREDA  ZAPRZANCOW  kandyduje do Lunji... do  FEDERACJI  EUROPEJSKIEJ  !!!   

zaloguj się by móc komentować

bolek @Zbigniew 25 marca 2019 19:26
26 marca 2019 08:58

"Też nie jestem specem, lecz Wisłę i Odrę nie trzeba pogłebiać"

Ja to z całą pewnością nie jestem specem, ale po lekturze "Przemsza płynie do Paryża", mam przed oczami obraz kajaka osiadłego na mieliźnie, na środku Wisły gdzieś w okolicach Kazimierza, i bohaterów książki przenoszących go na głębszą wodę :) Myślę, że stopnie wodne tu nie pomogą ;-)

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @bolek 26 marca 2019 08:58
26 marca 2019 09:22

Jeśli chodzi o regulację rzeki proszę przeczytać artykuł z komentarzami

 https://www.zegluga-rzeczna.pl/articles.php?article_id=122

 

zaloguj się by móc komentować

Greenwatcher @Zbigniew
26 marca 2019 09:29

Panie Zbigniewie, to że SN ma „swojego” człowieka na monotematycznych wodach, to dla mnie, słabo znającego tę tematykę wielka zaleta. Ze swej strony dodam, że cały czas trwa rozbudowa infrastruktury turystycznej na Odrze w postaci przystani  dla małych jednostek. Ich locja to inny  problem, ale jednak są. Wdrażany jest projekt budowy miejsc postojowo-cumowniczych dla lodołamaczy na Odrze Dolnej i tzw. Granicznej. Takich stanowisk ma być chyba osiem.  

 

Stara przystań rybacka przy twierdzy Kostrzyn

 

Nowa przystań

zaloguj się by móc komentować

lchlip @stanislaw-orda 25 marca 2019 17:48
26 marca 2019 09:39

"...Tzn. podmioty z jakiego państwa powinny być właściwymi konsultantami przy projektach dróg i trs dla przewozów morskich? ...

Tak się dziwnie składa, że Autor podaje informacje o odbudowie ŚRÓDLĄDOWYCH dróg wodnych w Polsce. Jakie doświadczenia mają Brytyjczycy na ten temat?

Wydawałoby się, że np. Holendrzy mają nieporównywalnie więcej doświadczeń jeśli chodzi o zarządzanie gospodarką wodną na terenach śródlądowych. I warto wspomnieć, że ich jednostki śródlądowe dopływaja na nasze tereny.

 

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @Greenwatcher 26 marca 2019 09:29
26 marca 2019 11:58

Jeśli chodzi o stanowiska cumownicze dla lodołamaczy, ta tam się dzieją "pańskie jaja" przy ich lokalizacji , kolega kapitan żś prostuje urzędników w tym temacie. Wiadomo jest kasa, to trza wydać, bo w przyszłym roku nie bedzie...

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @lchlip 26 marca 2019 09:39
26 marca 2019 12:03

Holendrzy wykupili Hydroprojekt (czyli całą bazę danych hydro... i projekty wszystkich budowli wodnych w Polsce) oraz stocznie w Koźlu i w Płocku.

zaloguj się by móc komentować

bendix @Zbigniew 26 marca 2019 12:03
26 marca 2019 12:13

Nie wiadomo co gorsze.

zaloguj się by móc komentować


Zbigniew @Andrzej4 26 marca 2019 12:42
26 marca 2019 13:06

To był jeden głównych wrogów żeglugi śródlądowej i gospodarczego wykorzystania rzek w Polsce. Ten pan głosi bzdety i komunały. Teraz nikt mu za to nie chce płacić.

zaloguj się by móc komentować

onyx @Zbigniew
26 marca 2019 13:22

W portach bałtyckich też wyraźnie drgnęło, może to jest przyczyna że chcą udrożnić żeglugę śródlądową?

https://www.rp.pl/Transport-morski/302289849-Poczatek-roku-dobry-dla-polskich-portow.html

zaloguj się by móc komentować

Andrzej4 @Zbigniew 26 marca 2019 13:06
26 marca 2019 13:58

Myślę, że nadal jest.

Podaje jednak interesujące dane: udział żeglugi śródlądowej w transporcie towarów w Niemczech to 2%, a infrastruktura powstała w XIX i XX wieku. Jednym ze skutków tej infrastruktury jest uczynienie z rzek kanałów i dramatyczny wzrost zagrożenia powodziowego. To chyba nie są komunały.

Uczynienie z Wisły rzeki żeglownej jest możliwe po wybudowaniu kilkunastu zapór podobnych do zapory we Włocławku. Koszty, nie tylko finansowe, są gigantyczne. Co będziemy wozili po takiej drodze wodnej? Węgiel do Gdańska? Samochody z Żerania?

Jak to się ma do kosztów transportu kolejowego, dewastowanego od lat (aby obniżyć cenę za PKP).

Nie cieszy mnie, ak widzę podaną przez Pana i Szanownych Komentatorów listę płac.


 

zaloguj się by móc komentować

Greenwatcher @lchlip 26 marca 2019 09:39
26 marca 2019 13:59

Brytyjczycy mają ogromne doświadzcenie i równie wielkie tradycje budowy i eksploatacji śródladowych dróg wodnych. Dość powiedzieć, że sieć żeglownych i ciągle używanych kanałów oraz rzek przekracza u nich 3,5 tys km. Oprócz kanałów dla dużych jednostek zbudowali gęstą sieć dla narrowboats - barek wąskotorowych, które pracowały od okresu rewolucji przemysłowej aż do lat 70. XX w.

A co więdzą o specyfice w Polsce?  W sumie niewiele tu jest do poznawania. 

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @Andrzej4 26 marca 2019 13:58
26 marca 2019 14:20

Bzdury Pan pisze. Tak to jest jak się słucha Żelazińskiego.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej4 @Zbigniew
26 marca 2019 14:36

Jak nie 2% to ile?

jak nie kilkanaście stopni na Wiśle to ile?

Może bardziej merytorycznie? Zechce Pan trzymać poziom SN?

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @Andrzej4 26 marca 2019 14:36
26 marca 2019 15:04

Proszę sobie wygooglać np:

na stronie https://trans.info/pl/zegluga-srodladowa-w-polsce-tonie-112620

Dla porównania w innych krajach Unii Europejskiej rzekami spławia się znacznie więcej ładunków, np. w Holandii – 39,8 proc., Belgii – 21,3 proc., Rumunii – 17,6 proc. Bułgarii – 12,4 proc., Niemczech – 11,2 proc.

Jest wiele stron , dane różnią się troszkę od tych 2% podawanych przez wroga gospodarki wodnej. Widziałem kiedyś w Senacie RP jak pan Żelaziński "stlenił się" z konferencji, by nie uczestniczyć w merytorycznej dyskusji. 

Podałem powyżej link strony internetowej www.programwisla.pl proszę sobie tam poczytać o dolnej Wiśle.

 

zaloguj się by móc komentować

Andrzej4 @Zbigniew 26 marca 2019 15:04
26 marca 2019 15:24

Na to czekałem

Dzięki

zaloguj się by móc komentować

lchlip @Zbigniew 26 marca 2019 12:03
26 marca 2019 15:41

No jeżeli Holendrzy wykupili to coś w tym jest. 
Jako laik mogę tylko powiedzieć, że wzmianki o "udrożnieniu" Wisły i Odry i innych śródlądowych szlaków wodnych na terenie Polski ukazują się, z większą lub mniejszą częstotliwością, od lat 60-tych. Wymienia się wiele zalet i sprawa się kończy kiedy zaczyna się rozmowa o kosztach. Nie wiem, może teraz EU sypnie kasą i coś się zacznie, ale widząć jak od wielu, wielu lat wygląda długoterminowe planowanie tak olbrzymich inwestycji, nie mówiąc o realizacjach, to mam swoje wątpliwości. Wydaje mi się Po Prostu, że zawsze będą "ważniejsze" cele finansowe.

 

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @lchlip 26 marca 2019 15:41
26 marca 2019 16:18

Wszystkie plany i projekty  po II wojnie światowej dotyczące gospodarki wodnej w Polsce były robione za międzynarodowe pieniądze (nawet za Stalina, o czym się nie mówi). Ja widzę Brytyjczyków jak uwijają się przy tym temacie i widzę jak w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie spinają poślady. Proszę sobie wyobrazić, że np. inspekacja nadzoru budowlanego (czy jak się to tam nazywa) od lat dawała zalecenia na wykonanie pilnych remontów na stopniach wodnych na Wiśle i Odrze. Nie było "piniendzy", a w tym roku czary mary, przyszły środki na wykonanie tych zalecanych/nakazanych remontów. Piszę o dużych środkach. Dodatkowo Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie przekształcane jest w firmę na wzór Lasów Państwowych.

zaloguj się by móc komentować

lchlip @Zbigniew 26 marca 2019 16:18
26 marca 2019 16:29

A skąd te pieniądze nagle się znalazły? Pewnie jakieś podejrzenia Pan ma?

 

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @lchlip 26 marca 2019 16:29
26 marca 2019 16:55

Nie mam pojęcia (kto wie tego wiodą w łańcuchach, a kto nie wie ten śpi w poduchach) lecz wiadomo, że przeszły przez budżet państwa. Jednym słowem - dzieje się.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @lchlip 26 marca 2019 09:39
26 marca 2019 17:16

tak, racja, poprawnie byłoby: ".... dla przewozów szlakami wodnymi?"

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Zbigniew 26 marca 2019 15:04
26 marca 2019 17:21

może p. Żelaziński to lobbysta na ryczałcie z Orlenu, i lobbuje za tym, aby cały transport towarowy  odbywał się  po szosach, no i był napędzany produktami Orlenu.

zaloguj się by móc komentować

lchlip @stanislaw-orda 26 marca 2019 17:16
26 marca 2019 17:39

Chodziło mi o to, że dyskusja raczej nie dotyczy "przewozów morskich". Wiąże się z nimi w jakimś sensie, ale problemy koncentrują się nie w portach morskich lecz w szeroko rozumianej infrastrukturze wodnych dróg śródlądowych.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @lchlip 26 marca 2019 17:39
26 marca 2019 18:14

Poprawiałem siebie, a nie Ciebie.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Greenwatcher 26 marca 2019 09:29
26 marca 2019 21:54

Przepraszam, że wpół słowa, ale zdecydowanie wolę zdjęcie wyżej. Wyżej widać, że coś cumuje.

Te żółte słupki pomnożone x(?)PLN są jak zielone słupki, znaki drogowe w Warszawie.

W moim sercu - Warszawie.

Mam, miałem nadzieję, że indziej jest lepiej.

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @lchlip 26 marca 2019 17:39
27 marca 2019 10:08

Porty śródlądowe są przedłużeniem portów morskich. Mnie interesuje kto jest właścicielem "polskich" portów morskich.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pracowniknajemny 25 marca 2019 21:10
27 marca 2019 21:53

Długo !,

ale wydłubałem zy: https://youtu.be/HcDOiG_L_zY?t=17452

o salcesonie... hmm ?!

Starsi koledzy salceson nazywali cwaniakiem. Dlaczego ? Bo nie dał się wyeksportować.

.

:)

zaloguj się by móc komentować

deszcznocity @Zbigniew
28 marca 2019 13:31

A ja mysle , ze gra toczy sie o dojscie do Morza Czarnego:

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @deszcznocity 28 marca 2019 13:31
28 marca 2019 15:19

Oczywiście, proszę zauważyć jak szybko zostały wyciszone tzw. organizacje ekologiczne, które zawsze protestowały przeciw "betonowaniu rzek". Dziś obcięto im fundusze i na szczęście cienko śpiewają. Mało kto ma świadomość, że drogi wodne na Białorusi zostały zmodernizowane, lecz kończą się na Polskiej granicy.

zaloguj się by móc komentować

deszcznocity @Zbigniew 28 marca 2019 15:19
28 marca 2019 17:51

Potrzebna jest conajmniej unia celna z Bialorusia i Ukraina. Ale jak Polska nie wie po co istnieje, to skonczy sie drenazem i dewastacja. Kazdy pomysl wybicia sie Polski na powierzchnie to nic innego jak powrot do RON.

zaloguj się by móc komentować

deszcznocity @Zbigniew
29 marca 2019 15:03

Czytalem sobie wlasnie o Ukrainie na roznych stronach i mnie nagle wrylo, jak przeczytalem to. Doktor Connolly z uniwersytetu w Birmigham pisze sobie artykul o tym , jak podzielic Ukraine na pol. No i jeszcze o tym, ze w jej zachodzniej czesci holenderski Shell planuje zainwestowac 10 miliardow dolarow celem eksloatacji zloz gazu lupkowego w regionie depresji lwowskiej, stanowiącej kontynuację struktur geologicznych regionu lubelskiego w Polsce. Takze juz wiem po co Holendrom plany drog wodnych w Polsce. Bialorus oczywiscie potrzebuje dostepu do morza (stad inwestycja 150 milionow baksow w udroznienie jej czesci E40), a zachodnia Ukraina bedzie ekploatowana, zeby splacic swoje zagraniczne kredyty - tak, jak Polska.

 

zaloguj się by móc komentować


Paris @deszcznocity 29 marca 2019 15:03
29 marca 2019 16:59

Dobre  !!!

I do tego potrzebna ta  SZOPKA z brexit'em... i czy  tFardy  czy mieNtki  - to nie ma znaczenia. 

Normalnie zabic ich pustym smiechem tych  "silnie przestraszonych"  grajcarow z brukselki co to zwolali  "szczyt smiechu" na 10.04... i tych debili od Sakiewicza, co to juz  straszo  "dyktatem"  Niemiec - w objeciach tureckich mafii gangsterskich - i Francji w objeciach zdebilalego Macron'a  !!!

Normalnie  odlot  tej bandy  degeneratow w calej okazalosci  !!!

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @deszcznocity 29 marca 2019 15:03
30 marca 2019 14:46

SUPER teraz już wiem dlaczego kazali zrobić plany kanału Wisła - Bug! Wychodzi na to, że trzeba wyciagnąć z szafy papiery żeglugowe i wrócić do zawodu.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Zbigniew 30 marca 2019 14:46
31 marca 2019 00:16

No tak Panu wychodzi...

...  zwlaszcza w swietle dzisiejszych "deklaracji wyborczych"  Grubarczyka i Morawieckiego, ze z Gdanska  ZROBIO  "drugi Hamburg"... kadra zeglugowa bedzie na wage zlota  !!!

A propos...

... ilesmy juz mieli i czego tych "drugich"... Japonii,  Irlandii... a teraz przyszla kolej na Hamburg.

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @Paris 31 marca 2019 00:16
1 kwietnia 2019 13:36

Kadra żeglugowa już jest na wagę złota.

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @deszcznocity 29 marca 2019 15:03
1 kwietnia 2019 13:39

Inwestycja Shella ma być w okręgu ... donieckim czyli na wschodzie. I dlatego chcą ze wschodniej Ukrainy ze stolicą w Charkowie zrobić samodzielne państwo, przyjacielskie z Rosją, a hajdamaków przyłączyć do Unii Europejskiej jako ... najbiedniejsze, rolnicze państwo z niewielkim zapotrzebowaniem na energię z jedynym ośrodkiem "zarobkującym" jakim ma być Kijów.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Zbigniew 1 kwietnia 2019 13:36
1 kwietnia 2019 17:46

Czyli...

... potwierdza sie regula, ze najpierw rozwalano szeroko rozumiana zegluge, podobnie zreszta jak inne branze przemyslu i gospodarki polskiej,  a kto sie "uchowal"  ten dzis na wage zlota...

... i w wielkiej mierze do przejecia... chocby przez takich Angoli czy "Pomaranczowych Diablow"...  czyli nic nowego, znowu jestesmy w "starych koleinach"  !!!

PS.

Rozumiem, ze Pan Zbigniew z branzy "wodnej"... wiec zapytam z czystej ciekawosci  -  czy jakies polskie szkolnictwo, jakies technika, licea, moze akademia jeszcze do dzis ocalalo  czy juz wszystko rozkradzione "na amen" i  ZAORANE  ??? 

zaloguj się by móc komentować

Paris @Zbigniew 1 kwietnia 2019 13:39
1 kwietnia 2019 17:59

To by sie zgadzalo...

... w holenderskim Shell'u  jest silna ekipa "ruskich slupow",  reprezentujacych corcie Putina, ktora od wielu lat mieszka sobie spokojnie i wygodnie w Kraju Kwitnacych Tulipanow...

... a propos super ciekawej mapki Deszcznocity i Jego komentarza, to przypomnialo mi sie jak amerykanski aktor Seagal kilka lat temu byl z wizyta u Lukaszenki... i pamietam jak bardzo zachwycal sie bialoruska marchewka, az na zdjeciu stosownym to uwieczniono...

... jakzesz ta "slitfocia" nabrala dla mnie dzisiaj innego skojarzenia... a ta tv bielsat z Romaszewska to powinna byc  POGONIONA  na 4 wiatry... i to im szybciej tym lepiej  !!!

zaloguj się by móc komentować

Zbigniew @Paris 1 kwietnia 2019 17:46
2 kwietnia 2019 09:06

Żegluga śródlądowa jest tylko elementem szeroko rozumianej gospodarki wodnej. Obecnie w Polsce kształci się kadry dla żeglugi śródladowej w technikum Kędzierzynie-Koźlu (jakimś cudem ta szkoła uchowała się), reaktywowano technikum we Wrocławiu (szkołę wygaszono w 2005 roku, bazę dydaktyczną przekazano jakiemuś nędznemu liceum, a pomoce naukowe rozproszono, szkołę reaktywowano w innym budynku - jest to opisane w internecie) i technikum w Nakle. Obecnie absolwentów tych szkół zasysa rynek - idą pływać do Europy zachodniej.

Dla przykładu dodam, że książka napisana przez Pana  Mieczysława Wróblewskiego (Komandor porucznik)  „Teoria prowadzenia statku”, z olbrzymią ilością rysunków i wykresów, która jest JEDYNYM podręcznikiem z tej dziedziny nie była dostępna dla uczniów tych szkół i dalej nie jest.

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować